Paikallisesti ja luonnonmukaisesti tuotettu ruoka kiinnostaa kuluttajia

Lähi- ja luomuruoka ovat lisänneet selvästi suosiotaan ruuan ostoperusteina. Lähiruokaa piti vuonna 2011 vähintään melko tärkeänä asiana 59 prosenttia kuluttajista, kun vuonna 2005 vastaava osuus oli 41 prosenttia. Luomua kannatti 40 prosenttia suomalaisista.

Kasvua vuoteen 2005 nähden kertyi lähiruuassa 18 prosenttiyksikköä ja luomussakin 13 prosenttiyksikköä. Kuluttajatutkimuskeskuksen ja Pellervon taloustutkimuksen PTT tuore tutkimus selvitti millä perusteilla kuluttajat valitsevat ruokaa sekä miten tarkasti tuottajat ovat perillä kuluttajien ostokäyttäytymisestä.

Lähde: Ruokatiedon uutiset, lue koko uutinen

  • 08.08.2012