Tarinat

Ravintola-asiakkaan eli sinun lautaseltasi löytyy yhä useammin luomua. Ruoka-alan ammattilaiset kertovat käyttävänsä luomua sen hyvän maun ja laadun vuoksi sekä luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi. 

Tältä sivulta löydät mielenkiintoisia tarinoita luomua käyttävistä ravintoloista ja ruokapalveluista.


 Luomu kuvastaa hyvin Tampere-talon arvoja

Luomu kuvastaa hyvin Tampere-talon arvoja

Asiakkaat ovat palaamassa takaisin Tampere-taloon koronapandemian jälkeen. Maailma on viime vuosina muuttunut paljon, mutta vastuullisuus on yhä talon kirkas kilpailuvaltti. Lautasella se maistuu puhtaana luomuna.

Vastuullisuus on ollut Tampere-talon kärkivaltteja koko sen yli 30-vuotisen historian ajan. Pohjoismaiden suurin kokous- ja kongressikeskus on ympäristövastuullisuuden saralla alansa ehdoton edelläkävijä, ja viime vuosina vastuullisuusajattelua on laajennettu myös sosiaaliseen ja taloudelliseen vastuullisuuteen.

Tärkeä osa Tampere-talon vastuullisuusajattelua on luomun käyttö. Ravintolapalveluja on tarjolla a la carté -ravintola Tuhtossa sekä talon muissa ravintolassa mm. kokous-, juhla ja konserttivieraille. Tarjottavan ruoan raaka-aineista noin 15 % on luomua.Viime vuonna Tampere-talon ravintolapalveluita käytti yhteensä jo noin 200 000 asiakasta.

Tampere-talon uutena keittiötoimenjohtajana kesän kynnyksellä aloittanut Mika Sirkiä on innoissaan siitä, että talossa käytetään jo niin paljon luomutuotteita. Hän katsoo sen olevan vastuullisuuden näkökulmasta vetovoimatekijä, joka kuvastaa koko Tampere-talon arvoja.

– Arvostan luomua turvallisena vaihtoehtona niin oman perheen arjessa kuin työpaikalla. Minulle luomu edustaa juurikin puhtautta, ja siinä on otettu huomioon niin ympäristön kuin eläinten hyvinvointi, Sirkiä kertoo. 

Tampere-talo on tehnyt monia muitakin konkreettisia ympäristötoimia: talo on esimerkiksi hiilineutraali ja saa osan sähköstään katolla olevista aurinkopaneeleista. Alkuvuodesta keittiössä otettiin käyttöön biovaaka, joka tuottaa tarkkoja tietoja ruokahävikistä: hävikkiä voidaan nyt seurata päivä tai tapahtuma kerrallaan. Tarkka data auttaa vähentämään hävikkiä, ja sen perusteella voidaan haarukoida myös ruokailun hiilijalanjälkeä.

Sertifikaatit ovat välttämättömiä

Ympäristövastuullisuudessa Tampere-talo on tosiaan vanha tekijä. Ensimmäisen ympäristöohjelmansa se laati jo 1990-luvun alussa, ja pohjoismaisen Joutsenmerkki talo saavutti vuonna 2014. Viime vuonna Joutsenmerkki päivitettiin uusien tiukempien kriteerien mukaan. Talolla on myös Sustainabel Travel Finland -sertifikaatti.

Viime vuosina vastuullisuusajattelua on laajennettu myös sosiaaliseen ja taloudelliseen vastuullisuuteen. Talo on esimerkiksi Pride-kumppaniorganisaatio, ja järjestää henkilöstölleen We speak gay -yhdenvertaisuuskoulutusta. Lisäksi Tampere-talo tarjoaa kansalaisille useita matalan kynnyksen maksuttomia tapahtumia kuten teetansseja ja kesäisin huippusuositun puistokonsertin. 

Tampere-talon markkinointiasiantuntija Hanna-Leena Laszka toteaa, että vastuullisuus on tärkeä arvo etenkin talon bisnes-to-bisnes-asiakkaille. Kansainvälisten kongressien kilpailutuksiin ei välttämättä edes pääse, jos yrityksellä ei ole jotain sertifikaattia tai tietoa toiminnan hiilijalanjäljestä.

– Toisaalta on todettu, että ihan jokaiseen sertifikaattiin ei voida lähteä mukaan, koska niiden hakeminen on melko työlästä. Pohjoismainen Joutsenmerkki on arvostettu ja kattaa paljon, Laszka huomauttaa.

Mika Sirkiän mielestä on arvokas asia, että vastuullisuus on Tampere-talon asiakkaille tärkeää. Hän haluaa kehittää talon ravintoloiden toimintaa edelleen ja valita tarjolle luomutuotteita aina kun sen on mahdollista. Tavarantoimittajilta Sirkiä toivoo samansuuntaisia arvoja ja valikoimiin lisää myös läheltä tulevia tuotteita.

– Uskon, että meidän suurin vastuullisuusteko lähitulevaisuudessa on hävikin minimointi ja sen tuominen asiakkaan nähtäväksi jollain aikavälillä. Eli ota lautaselle se, minkä jaksat syödä, Sirkiä pohtii.

Tavoitteena uusi luomutuote vuosittain

Tampere-talon tavoitteena on laajentaa luomuvalikoimaa vuosittain vähintään yhdellä ison mittakaavan tuotteella, joka tuntuu volyymissa. Tuorein ”rekrytointi” on kotimainen luomusmoothie, jota tehdään Kuopiossa. Jo aiemmin luomuna on otettu käyttöön mm. hiutaleet ja ryynit, kahvi ja tee sekä maito, kahvikerma ja -kauramaito. Myös Tampere-talossa tarjottavat viinit ovat pääasiassa luomua.

– Näkisin, että seuraavaksi voimme lisätä maitotalouspuolelle lisää luomutuotteita. Ja haluan selvittää myös vihannespuolen tilannetta luomun tiimoilta, Sirkiä sanoo.

Tampere-talo liittyi Portaat luomuun -ohjelmaan vuonna 2009. Noista ajoista luomutuotteiden saatavuus ammattikeittiöihin on kohentunut merkittävästi. Kysynnän kasvu on vaikuttanut tukkujen valikoimiin ja myös pakkauskoot ovat nykyään ammattikeittiöille sopivampia. Sirkiä arvioi, että luomutuotannon pienempi satotaso voi edelleen aiheuttaa haasteita joidenkin tuotteiden ympärivuotiseen saatavuuteen.

Yritysasiakkaat pyytävät luomua

Luomun käytöstä kerrotaan Tampere-talon asiakkaille merkitsemällä luomuraaka-aineet ruokalistoille. Etenkin yritysasiakkaat kysyvät monesti jo tarjouspyynnöissään luomua, ja luomusta myös viestitään aina tarjouksissa. Hanna-Leena Laszka toteaa luomun kertovan asiakkaille talon arvoista ja valinnoista.

– Luomusertifiointi takaa luotettavuuden ja sen, että tuotteen alkuperä tiedetään. Se on meille merkityksellistä ja toivomme, että se on sitä myös asiakkaille, hän sanoo.

Laszka kertoo, että viestintää luomun käytöstä ja Tampere-talon monista muista vastuullisuustoimista aiotaan lisätä myös kuluttajien suuntaan. Esimerkiksi talon aulatiloissa sijaitsevat mainosnäytöt tarjoavat tähän suoran kanavan.

– Luomulla on meidän tarjonnassa merkitystä niille kuluttajille, joille sillä on merkitystä myös ruokakaupassa, hän arvioi.

Lue lisää Tampere-talon ravintoloiden toiminnasta täältä

Jaa artikkeli

Ammattilaisille

Haluatko lisää luomua ruokalistalle?