Tarinat

Tältä sivulta löydät mielenkiintoisia tarinoita luomusta sekä Luomu SM voittajista.


TeaHouse of Wehmais kruunaa tee-elämyksen luomulla

TeaHouse of Wehmais kruunaa tee-elämyksen luomulla

TeaHouse of Wehmais aloitti toimintansa kymmenen vuotta sitten englantilaistyyppisenä teehuoneena Wehmaan kartanon yhteydessä. Viime keväänä ravintola päivitettiin erilaisiin teekulttuureihin ja laadukkaaseen ruokaan erikoistuneeksi teehuone-bistroksi.

Yrittäjä ja teesommelier Anna Grotenfelt-Paunonen kertoo, että ravintolan listalla on sekä ruokaisia annoksia että kevyempiä vaihtoehtoja. Myös TeaHousen suosittu englantilainen iltapäiväteekattaus on yhä saatavilla, tosin vain ennakkotilauksesta.

– Olemme yhdistäneet teen tavalla tai toisella kaikkiin ruokiin: sitä käytetään ruoanlaitossa tai leivonnassa, tai se nautitaan syötävien kanssa. Lisäksi tarjoilemme erilaisia teecocktaileja, valmistamme teejäätelöä ja kaikkea muuta, mitä ikinä keksimme teestä tehdä, Grotenfelt-Paunonen sanoo.

TeaHouse of Wehmais järjestää asiakkailleen myös erilaisia tee-elämyksiä kuten teetyöpajoja, koulutuksia ja illallisia. Kiinnostuneet pääsevät esimerkiksi laatimaan oman teesekoituksen, opettelemaan teecocktailin tekemistä tai nauttimaan oikean teesommelierin suunnitteleman ruoka ja tee -illallisen.

Teesommelier on vähän kuin viinisommelier: asiantuntija, joka tuntee teen historiaa, tuotantoa ja lajikkeita sekä osaa kertoa teen terveysvaikutuksista ja käyttömahdollisuuksista. Erilaiset kansainväliset yhdistykset järjestävät teesommelierin koulutuksia ympäri maailmaa.

Yrittäjän luomuarvot näkyvät yrityksessä  

Wehmaan kartano on Anna Grotenfelt-Paunosen kotitila ja pitkäaikainen luomutila, jota nykyään pyörittää hänen sisarensa. Kun TeaHouse perustettiin, yrittäjälle oli selvää, että ruoan raaka-aineiden on oltava luomua.

– Olen pienestä asti asunut luomutilalla ja naimisissa luomuviljelijän kanssa. Luomuarvot tulevat siis yksityiselämästä ja ovat omia arvojani, jotka olen siirtänyt yritystoimintaamme, hän taustoittaa.

Luomun käyttöaste TeaHousessa on 75–95 % saatavuudesta riippuen, mikä tarkoittaa täyttä kolmea tähteä Portaat Luomuun -ohjelmassa. Luomua ovat mm. maito- ja viljatuotteet, liha, sokeri, kanamunat, vihannekset ja hedelmät sekä marjat, viinit ja oluet. Myös iso osa teelaaduista on luomua, mutta eivät kaikki.

– Teealalla luomutuotanto lisääntyy, mutta hitaasti, sillä tuottajamaissa luomua ei niin arvosteta. Kysyntä tulee länsimaista, ja siitä syystä moni tuottaja on alkanut siirtyä luomuun, Grotenfelt-Paunonen kertoo.

Suurin osa TeaHousen luomutuotteista saadaan suoraan tuottajilta, ja loput hankitaan tukuista. Saatavuus vaihtelee jonkin verran vuodenajasta riippuen, mutta sesonginmukaisen ruokalistan ansiosta se ei ole ongelma.

– Suunnittelemme menumme saatavilla olevien tuotteiden pohjalta. Jos esimerkiksi luomulampuri soittaa ja kertoo, että hänellä olisi nyt jotain tiettyä raaka-ainetta, otamme sen listalle jo seuraavalla viikolla, yrittäjä tarkentaa.   

Suomi täynnä tavallisia kahviloita

TeaHouse of Wehmais on remontoitu taidokkaasti luomutilan vanhaan talliin, jossa toimii myös sisustus- ja lahjatavaroita sekä paikallisia ruokatuotteita myyvä liike. Sitä vastapäätä sijaitsee tilan pihattonavetta, jonka asukkaiden elämää voi kesäisin havainnoida avoimien oviaukkojen läpi.

Mistä aikanaan tuli idea perustaa Etelä-Savon maaseudulle perienglantilainen teehuone? Grotenfelt-Paunonen kertoo, että Wehmaan kartanon vanhassa tallissa toimi aiemmin vaateliike Butiken på Landet, jonka asiakkaat saattoivat tulla kaukaakin ja kaipasivat ruokapalvelua ostosmatkansa yhteyteen.

– Kahviloita oli jo silloin Suomi täynnä, ja halusimme tarjota asiakkaille jotain erilaista. Päädyimme englantilaiseen teehuoneeseen siitä syystä, että Butiken oli hyvin englantilainen tyyliltään, hän muistelee.

Luomun korkea käyttöaste ihmetyttää

TeaHousessa vierailee vuosittain noin 20 000 asiakasta. Yritys markkinoi pääasiassa somessa sekä satunnaisesti lehdissä ja radiossa. Grotenfelt-Paunonen hahmottaa TeaHousen houkuttelevan kolmenlaisia asiakkaita: kotimaanmatkailusta ja ympäristöasioista kiinnostuneita, teen ystäviä sekä mökkiläisiä ja muita ohiajavia, jotka haluavat nauttia hyvää ruokaa tunnelmallisessa miljöössä.

– Yhteinen piirre heillä on se, että he haluavat jotain erilaista ja laadukasta, hän tiivistää.

Luomun käytöstä TeaHouse viestii asiakkailleen mm. menuissa, verkkosivulla ja suullisesti ruokaa tarjoiltaessa. Lisäksi Portaat luomuun -tarrat ovat esillä vitriineissä ja kassoilla. Luomun korkea käyttöaste herättää ihmetystä.

– Ihmiset kummastelevat, että onko oikeasti mahdollista käyttää noin paljon luomua, yrittäjä hymyilee.

Viestiminen tehty turhan mutkikkaaksi

Anna Grotenfelt-Paunonen toivoo, että luomun ravintolakäytöstä viestiminen olisi yksinkertaisempaa kuin mitä se tällä hetkellä on. Menua ei esimerkiksi saa kutsua luomumenuksi, vaikka se olisi raaka-aineiltaan valmistettu suurimmaksi osaksi luomutuotteista, vaan jokainen luomuraaka-aine pitää merkitä erikseen luomuksi.

Hän arvioi, että moni ravintola jättää luomun mainitsematta, vaikka sitä olisikin annoksissa, sillä jokaisen luomuraaka-aineen kirjaaminen erikseen on hankalaa.

 – Luomun käyttö koetaan turhan byrokraattisena ravintolamaailmassa ja jos tähän löytyisi jokin toimiva ratkaisu, uskoisin että luomun käyttö lisääntyisi. Ohjeistukset tulisi määritellä niin, että ne houkuttelisivat käyttämään ja markkinoimaan luomua eikä päinvastoin, Grotenfelt-Paunonen korostaa.

Lue lisää www.teahouse.fi

Teksti: Minna Nurro
Kuvat: TeaHouse of Wehmais/JonneVaahtera-18

Jaa artikkeli