Tarinat

Ravintola-asiakkaan eli Sinun lautaseltasi löytyy yhä useammin luomua. Ravintola-alan ammattilaiset kertovat käyttävänsä luomua sen hyvän maun ja laadun vuoksi sekä luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi. 

Tältä sivulta löydät mielenkiintoisia tarinoita luomua käyttävistä ravintoloista sekä Luomu SM voittajista.


Nurmes innostui luomusta lähiruoan vanavedessä

Nurmes innostui luomusta lähiruoan vanavedessä

Nurmeksen kaupunki on lisännyt ripeästi luomua ruokapalvelussaan. Ensimmäiset luomutuotteet otettiin käyttöön vuonna 2020, ja nyt tarjolla on jo useita erilaista tuotetta. Ja lisää halutaan.

Pohjois-Karjalassa sijaitseva Nurmes on pieni vireä kaupunki suuren ja kauniin Pielisjärven pohjoispuolella. Nurmeksen ruokapalvelu tarjoaa päivittäin noin 2 000 ateriaa varsin eri-ikäisille asiakkaille: päiväkotilasten ja koululaisten lisäksi ruokapalvelu vastaa terveys- ja sairaanhoitopalvelujen, ikäihmisten sekä vammaispalvelujen asiakkaiden ruokailusta.

Luomusta kaupungissa innostuttiin muutama vuosi sitten lähiruoan vanavedessä. Ruokapalvelupäällikkö Maarit Hoffrén kertoo, että lähiruoan lisääminen mainitaan Nurmeksen kaupungin strategiassa. Ruokapalvelu halusi pistää vielä piirun verran paremmaksi.

– Kun mietimme ruokapalvelun strategisia tavoitteita vuodelle 2020, päätimme lisätä luomuruoan lähiruoan rinnalle. Näin halusimme omalta osaltamme vähentää sekä luonnon että asiakkaittemme kemikaalikuormaa, Hoffrén taustoittaa.

Tukku tyypillisin hankintakanava
Nurmeksen ruokapalvelu on Portaat luomuun -ohjelmassa jaettu kolmeen organisaatioon: vanhuspalvelut ja kouluruokailu ovat portaalla 3 ja päiväkodit portaalla 4. Kolmosportaalla luomun osuus keittiön käyttämistä raaka-aineista on 10–20 %, ja nelosportaalla 20–50 %.

Ensimmäiset Nurmeksen käyttöön ottamat luomutuotteet olivat rasvaton luomumaito ja -näkkileipä, joita tarjottiin koululaisille. Seuraava luomulanseeraus oli aamupuurohiutaleet.

– Nyt käytössämme on kaiken kaikkiaan 15 erilaista luomutuotetta. Viimeksi olemme muuttaneet kahvin luomukahviksi, Hoffrén kertoo.

Luomutuotteet hankitaan pääosin tukkuliikkeistä. Vuosittain järjestettäviä luomuruokapäiviä varten jotain tuotteita saatetaan hankkia myös suoraan luomutuottajilta. Ruokapalvelupäällikkö toteaa, että tuotteen saatavuus on tärkein hankintakriteeri.

– Tarvitsemme kuitenkin raaka-aineita aika suuria määriä kerrallaan ja säännöllisesti päivittäin, viikoittain tai kuuden viikon välein, riippuen ruokalistakierrosta. Myös hinta on tärkeä kriteeri, ruokapalvelun on pysyttävä budjetissa, hän huomauttaa.

Asiakkaita informoidaan monin tavoin
Nurmeksessa asiakkaita informoidaan luomun käytöstä esimerkillisesti. Ruokapalvelun käyttämät luomutuotteet on listattu sekä ruokapalvelun nettisivuilla että asiakastiloissa, ja jatkuvasti käytössä olevat luomutuotteet on merkitty myös ruokalistalle. Ruokailija kohtaa tiedon myös jakelulinjastolla, jossa luomutuotteet on merkitty luomumerkillä.

Hoffrén kertoo, että luomun käytöstä tulee hyvin vähän suoraa palautetta. Asiakastyytyväisyyskyselyissä luomun käytön lisäämistä aina toivotaan jonkin verran.
Eniten asiakkaat kiinnittävät luomuun huomiota, kun ruokapalvelu viettää luomuruokapäivää: esimerkiksi viime syksynä kyseisenä päivänä oli tarjolla luomuhernekeittoa, jossa raaka-aineena oli myös paikallista luomujauhelihaa.

– Hernekeitosta pidettiin ja oli mukava käyttää lähellä tuotettua luomulihaa. Toivottavasti pystymme jatkossakin tekemään yhteistyötä paikallisen luomulihantuottajan kanssa, Hoffrén sanoo.

Luomulihatuotteita ja -kasviksia toivotaan lisää
Nurmeksen ruokapalvelussa toivotaan, että luomun käyttöä voidaan lisätä jatkossakin. Toivelistalla on erityisesti ammattikeittiöön sopivia, pitkälle jalostettuja luomulihatuotteita sekä esikäsiteltyjä luomukasviksia.

– Toivoisimme myös saavamme paikallisen leipomomme maukasta luomuruisleipää säännöllisesti, Hoffrén lisää.

Hänen mukaansa uusien luomutuotteiden löytäminen koetaan yhä hieman hankalaksi. Se vaatii ammattikeittiöltä omaa aktiivisuutta.

– Luomutuotevalikoiman ja tiedon lisääntyessä tämäkin helpottuu koko ajan. Portaat luomuun -ohjelmaan liittyminen on auttanut meitä paljon. Yksin, ilman apua ja kannustusta, emme olisi näin suureen luomun käyttöön pystyneet, Hoffrén pohtii.

Hän arvostaa EkoCentrian tiedotteita ja infotilaisuuksia, joista saa ajantasaista tietoa luomusta ja pysyy ajan hermolla luomuasioissa.

– Kun uuden luomutuotteen on löytänyt ja sopivaksi todennut, luomutuotteiden hankinta on samanlaista kuin muidenkin tuotteiden, Hoffrén toteaa.

Lue lisää Nurmeksen ruokapalveluiden toiminnasta täältä

Kuvat: Maarit Hoffrén

Jaa artikkeli