Tarinat

Tältä sivulta löydät mielenkiintoisia tarinoita luomusta sekä Luomu SM voittajista.


Hyvää makua ja laatua ympäristön ehdoilla

Hyvää makua ja laatua ympäristön ehdoilla

Tampereen kauppahallissa sijaitseva kahvila-ravintola LEO on voittanut Luomu SM kilpailun kolme kertaa peräkkäin huikealla noin 90 % luomuosuudella. Korkea luomun käyttöaste liittyy kahvila-ravintolan perustajan unelmaan omasta ravintolasta, jossa tarjotaan vain sellaista ruokaa, joka on omistajan mielestä hyvää. LEOn omistaja ja yrittäjä Vesa Salo on opiskellut kokin ammattiin aikuisella iällä jätettyään talous- ja hallintopäällikön tehtävät. Luomu oli itsestään selvä valinta ruoanvalmistuksen raaka-aineeksi.  

Ympäristön huomioiminen näkyy kaikessa muussakin toiminnassa; ravintola käyttää tuulisähköä, täyssähköpakettiautoa, kierrätyksessä ja hävikin minimoimisessa. Toiminta vastaa Joutsenmerkin kriteereitä, vaikka itse merkkiä ei olekaan hankittu. LEO on vaikuttanut myös koko Kauppahallin jätteiden kierrätyksen kehittämiseen ja heidän aloitteesta hallin pihalta löytyy nyt lajitteluastiat myös lasille ja metallille biojätteen, kartongin ja sekajätteen lisäksi.  

Kolmen tähden luomuruokaa
Ravintolan toiminnan lähtökohtana on alusta asti ollut tarjota asiakkailleen arvokkaita arjen nautintoja ylikuormittamatta lompakkoa tai ympäristöä. Luomutuotteiden käyttö ruoanvalmistuksessa ei näy asiakkaille korkeina annoshintoina, vaan hyvänä makuna ja laatuna.

Luomu on sekä laatu- että ympäristökysymys, vaikka sen käyttäminen on joskus työlästä, sillä hankintoja ei voi tehdä yhdestä paikasta. Luomu on kuitenkin yrityksemme toiminta-ajatus” -toteaa perheravintolan toinen kokki ja yrittäjä Teemu Salo.

Kauppahallin ravintolan lisäksi LEOn toimintaan kuuluvat pitopalvelu ja astiavuokraus. Kesällä luomuherkkuja voi maistella myös satunnaisesti katukeittiöstä.

Luomun ostamisen tulisi olla helpompaa
LEOn kokemuksen mukaan ammattikeittiöille tarkoitettujen tukkujen luomuvalikoima on surkea. Luomua on yritetty hankkia myös lähiseudun luomuviljelijöiltä, mutta hinta suoraan tilalta on niin paljon korkeampi kuin esimerkiksi kaupasta, ettei siihen ole ollut mahdollisuuksia lähteä. ”Tätä lisäkustannusta ei voi siirtää ravintolan hintoihin, koska asiakkaat eivät ole valmiita sitä maksamaan, vaikka viljelijän kannalta hinta olisikin parempi. Unelma olisi, että vieressä löytyisi hinnoiltaan kilpailukykyinen luomutukku, jonka tuotteet tulisivat lähiseudulta.”

LEOssa seurataan koko ajan luomutarjonnan kehittymistä ja kokeillaan sekä testataan kaikki uudet suomalaiset luomutuotteet. Jos tuote on hyvä ja toimiva, se päätyy ravintolan käyttöön.

Ruoka on globaali asia
Monesti luomua pidetään elitistisenä, tai kiinnitetään huomiota vain kemikaalijäämiin ei-luomussa ja sitä kautta yksilön terveyteen. Tämä on tärkeä näkökulma henkilökohtaisten kemikaalikertymien välttämiseksi. On syytä muistaa myös globaali näkökulma: jos pellot köyhtyvät samaa tahtia kuin mikä nyt on kehityksen suunta, käyttökelpoisten peltojen määrä romahtaa: lannoitteet eivät auta, jos maan laatu on tuhottu. Luomuviljely on ratkaisu hedelmällisen maan ja koko ruoantuotannon kestävyyteen pitkällä tähtäimellä.” –muistuttaa Vesa Salo.    

Tutustu lisää www.ravintolaleo.fi
                    
Teksti: Anu Arolaakso
Kuva: rav. LEO

Jaa artikkeli